پلاستیک پت ( PET )

پلاستیک پت ( PET )

 

پت ( PET ) از دسته مواد پلیمرهای ترموپلاستیک و از خانواده پلی‌استرها است که از آن برای تولید فیبر یا الیاف استفاده می‌شود. از این ماده می‌توان برای تولید پوشاک و ظرف و مخزن مایعات استفاده کرد. مهم‌ترین ویژگی این ماده، قابل بازیافت‌ بودن آن است.

مواد قابل بازیافت پت ( PET ) را با علامت مثلث شماره یک روی بدنه آن مشخص می‌کنند.

البته هر کدام از مواد قابل بازیافت، فرمول شیمیایی مختلف و درنتیجه خواص متفاوتی دارند، پس باید آنها را جداگانه بازیافت کرد. هر دسته از مواد قابل بازیافت را با عدد ویژ‌ه‌ای مشخص می‌کنند که عدد پلی‌اتیلن ترفتالات، «1» است.

هرچند پت کاربردهای بسیاری دارد، اما یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن، تولید ظرف‌های مواد غذایی، جارهای پلاستیکی و بطری‌های مایعات هستند.

این ماده پس از پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن، پلی‌وینیل‌کلرید، چهارمین پلیمر پرکاربرد در جهان است.

پت ( PET ) بر حسب طرز تهیه، انواع گوناگونی دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به نوع شفاف آن اشاره کرد. 

این ماده را اولین‌بار، «جان رکس وین‌فیلد» و «جیمز تنانت» در سال ‌1941 ساختند. هرچند این ماده از همان زمان کاربردهای بسیاری یافت، اما اولین بطری پت در سال ‌1973 تولید شد.

مقاومت، تحمل دما و مقاومت در برابر سایش، آن را به موردی ایده‌آل برای اضافه‌کردن به الیاف طبیعی مانند: ابریشم، پنبه و پشم و یا حتی جایگزینی آن‌ها، تبدیل کرده است.

یکی دیگر از مزایای مواد پت (PET ) پلاستیک در خصوصیات فیزیکی آن است که آزادی زیادی را در طراحی ایجاد می‌کند.

ظروف پت نیز ظروفی هستند، که از این پلاستیک سبک ساخته می‌شود. این پلاستیک (PET) باعث مقاومت بیشتر در برابر ضربه می‌شود و به محافظت از مواد غذایی یا مایعات داخل بسته‌بندی کمک می‌کند.

 

نظرات

نظری برای این مطلب درج نشده

ارسال نظر